Materiaal

Ik wil een (nieuwe) fiets. Wat nu?

Eens je beslist hebt om je eerste of een nieuwe fiets aan te kopen begint de zoektocht. Welke fiets is voor mij geschikt? Welke framemaat heb ik nodig? … Heel veel vragen, waar je misschien niet direct een antwoord op weet. Joris geeft jullie graag enkele tips!

Ik wil een nieuwe fiets kopen. Maar wat zoek ik precies?

Welke type fiets zoek ik?

Tegenwoordig hebben de meeste merken een uitgebreid gamma aan verschillende types van fietsen. Je hebt keuze tussen een aero racefiets, een endurance racefiets, een gravelfiets, een mountainbike, enz. Om een juiste keuze te maken, moet je eerst beslissen wat je met de fiets wilt doen. Wil je er enkel mee op de weg rijden, dan is een racefiets de beste keuze. Wil je een fiets waarmee je op de weg kan rijden, maar vaak ook op onverharde landwegen dan is een gravelfiets de beste keuze. Rij je vooral graag offroad en schrikken hellingen en technische passages je niet af, dan is een mountainbike de beste keuze.

Een Gravelfiets lijkt heel erg op een wegfiets, maar heeft vaak bredere banden. Een gravelfiets wordt ook vaak gebruikt voor meerdaagse trips op de fiets.

Racefiets

Bij de keuze van een racefiets heb je ondertussen ook nog enkele extra keuzes qua model. De twee uitersten hierin zijn de aerodynamische racefiets en de meer comfortabele endurance racefiets. De eerste factor om te bepalen welke van deze twee modellen het meest aangewezen is voor jou, is jouw lichaam. Afhankelijk van de soepelheid/flexibiliteit van je lichaam is het ene frame beter voor jou geschikt dan het andere. Als je rechtstaand vooroverbuigt en vlot de grond kan raken met je hand, dan ben je eerder soepel. Raak je helemaal niet tot aan de grond, dan ben je eerder stijf.

Bij een aerodynamische racefiets is de afstand tussen het zadel en het stuur vaak iets langer waardoor het lichaam meer gestrekt wordt. Ook is het frame vooraan vaak iets lager waardoor het stuur lager zal staan tov. het zadel wat er voor zorgt dat je meer voorovergebogen zal zitten. Hiervoor heb je dus meer flexibiliteit nodig van het lichaam om deze positie aan te kunnen nemen. Ben je een stijve hark, dan is dergelijke aerodynamische racefiets mogelijks niet de beste keuze voor jou. Dan kan je beter kiezen voor de meer comfortabele endurance fiets waarbij de afstand tussen het zadel en stuur vaak iets korter is, en het frame komt vooraan ook vaak iets hoger. Je lichaam wordt dus minder gestrekt en je moet minder ver voorover buigen. De flexibiliteit van je lichaam is dus een zeer belangrijke factor om te bepalen welk type fiets voor jou geschikt is.

Racefiets
Dit is een voorbeeld van een racefiets.

De tweede bepalende factor is wat je van deze fiets verwacht. Wil je graag een agressieve fiets waarmee je hoge snelheden kan halen langs het kanaal, dan is een aerodynamische racefiets een goede keuze voor jou indien je lichaam voldoende soepel is. Je moet er wel mee rekening houden dat deze aero racefietsen vaak zo zijn opgebouwd dat ze minder de schokken van de oneffenheden in het wegdek zullen opvangen. Bij deze fietsen draait het om snelheid en de frames zijn dan ook zo stijf dat er maar weinig schokabsorptie mogelijk is van het kader. Verder zijn de frames ook zo opgebouwd qua geometrie dat ze minder goed schokken kunnen opvangen. Elke putje in de weg zal je dan ook iets harder voelen tijdens het fietsen. De geometrie van de endurance racefietsen zorgt vaak voor een betere schokabsorptie. Als je graag over de kasseien gaat dokkeren, dan is dergelijke endurance fiets de betere optie.

Mountainbike

Ook bij de mountainbike- fietsen heb je verschillende keuzes naargelang wat je graag met je mountainbike wil doen. Wil je, je mountainbike vooral gebruiken om vlak door veldwegen te crossen, dan is een hardtail een goede keuze. Ga je liever naar de Ardennen of de bergen en durf je wel wat stevige en technische afdalingen nemen? Dan ga je beter voor een full suspesion-model (ook wel ‘fully’ genoemd). Het grote verschil tussen beide zit hem in de vering. Een fully is voorzien van zowel voor- als achtervering. Een hardtail is meestal wel voorzien van een geveerde voorvork, maar heeft geen achtervering.

mountainbike
Hier zie je een mountainbike, kenmerkend voor een mountainbike zijn de brede banden en het rechte stuur.

Als ik het juiste type fiets heb gekozen, wat is dan mijn juiste framemaat?

Vroeger werd de juiste framemaat vaak bepaald met de klassieke ‘stok-tussen-de-benen’ methode. Hierbij werd je binnenbeenlengte gemeten en op basis daarvan werd er dan het advies gegeven over de juiste framemaat. Deze methode is evenwel niet correct want de meting van je binnenbeenlengte geeft enkel een inschatting van de hoogte van je zadel. Deze meting geeft helemaal geen informatie van hoe ver de afstand tussen het zadel en stuur moet zijn en hoe laag het stuur kan staan. Bijgevolg kan je hiermee dus ook geen correcte info geven over de juiste framemaat. Want een juiste framemaat is meer dan enkel de juiste zadelhoogte. De lengte van het frame moet voor jou ook in orde zijn omdat dit in combinatie met de lengte van de stuurpen gaat bepalen hoe ver het stuur zal staan tov. het zadel. De hoogte van het frame vooraan (het balhoofd) is ook belangrijk want dit heeft een rechtstreekse invloed op de hoogte van het stuur tov. het zadel. Om de juiste positie van je zadel en stuur te bepalen en bijgevolg ook je correcte framemaat heb je dus meer informatie nodig van je lichaam dan enkel je binnenbeenlengte. Er is een uitgebreide screening nodig van je lichaam om een juiste inschatting te maken van de mogelijkheden van je lichaam. Heb je eerder soepele spieren, of zijn er bijvoorbeeld gewrichten eerder stijf. Dit zal een rechtstreekse invloed hebben op de juiste afstelling van je fiets.

Nog niet zolang geleden sprak men vaak over bv. een maat 52 of maat 54 van fiets. Bij de meeste frames komt dit overeen met de afstand tussen het center van je bottom bracket (= trapas) en de bovenzijde van de zitbuis van je frame. Maar dit zegt dus enkel maar iets over hoe hoog je zadel kan staan en geeft geen info over hoe lang het frame is of het laag het frame vooraan is. Deze maten zeggen ook niet veel meer aangezien deze sterk kunnen verschillen van merk tot merk en ook tussen verschillende types van fietsen. Sommige merken werken ook niet meer met deze aanduidingen maar gebruiken de maten XS, S, M, L en XL.

Om je juiste framemaat te bepalen is het aangewezen om hulp te vragen bij een professionele bikefitter. Deze kan een gedetailleerde evaluatie maken van de mogelijkheden van je lichaam en met deze gegevens op een fitbike jouw ideale positie bepalen. Met de juiste positie van je zadel en stuur kan dan berekend worden welke framemaat het meest aangewezen is voor jou.

Wil je graag een bikefit laten uitvoeren? Vergeet dan niet dat je als A Bloc – member heb je 10% korting bij onze expertise centra Wolf Performance en 15% bij 360 sports.

Verder lezen?

Deze pagina is exclusief voor onze A Bloc Members!

Ontdek hier de voordelen van een lidmaatschap


Welke type fiets zoek ik?

Tegenwoordig hebben de meeste merken een uitgebreid gamma aan verschillende types van fietsen. Je hebt keuze tussen een aero racefiets, een endurance racefiets, een gravelfiets, een mountainbike, enz. Om een juiste keuze te maken, moet je eerst beslissen wat je met de fiets wilt doen. Wil je er enkel mee op de weg rijden, dan is een racefiets de beste keuze. Wil je een fiets waarmee je op de weg kan rijden, maar vaak ook op onverharde landwegen dan is een gravelfiets de beste keuze. Rij je vooral graag offroad en schrikken hellingen en technische passages je niet af, dan is een mountainbike de beste keuze.

Een Gravelfiets lijkt heel erg op een wegfiets, maar heeft vaak bredere banden. Een gravelfiets wordt ook vaak gebruikt voor meerdaagse trips op de fiets.

Racefiets

Bij de keuze van een racefiets heb je ondertussen ook nog enkele extra keuzes qua model. De twee uitersten hierin zijn de aerodynamische racefiets en de meer comfortabele endurance racefiets. De eerste factor om te bepalen welke van deze twee modellen het meest aangewezen is voor jou, is jouw lichaam. Afhankelijk van de soepelheid/flexibiliteit van je lichaam is het ene frame beter voor jou geschikt dan het andere. Als je rechtstaand vooroverbuigt en vlot de grond kan raken met je hand, dan ben je eerder soepel. Raak je helemaal niet tot aan de grond, dan ben je eerder stijf.

Bij een aerodynamische racefiets is de afstand tussen het zadel en het stuur vaak iets langer waardoor het lichaam meer gestrekt wordt. Ook is het frame vooraan vaak iets lager waardoor het stuur lager zal staan tov. het zadel wat er voor zorgt dat je meer voorovergebogen zal zitten. Hiervoor heb je dus meer flexibiliteit nodig van het lichaam om deze positie aan te kunnen nemen. Ben je een stijve hark, dan is dergelijke aerodynamische racefiets mogelijks niet de beste keuze voor jou. Dan kan je beter kiezen voor de meer comfortabele endurance fiets waarbij de afstand tussen het zadel en stuur vaak iets korter is, en het frame komt vooraan ook vaak iets hoger. Je lichaam wordt dus minder gestrekt en je moet minder ver voorover buigen. De flexibiliteit van je lichaam is dus een zeer belangrijke factor om te bepalen welk type fiets voor jou geschikt is.

Racefiets
Dit is een voorbeeld van een racefiets.

De tweede bepalende factor is wat je van deze fiets verwacht. Wil je graag een agressieve fiets waarmee je hoge snelheden kan halen langs het kanaal, dan is een aerodynamische racefiets een goede keuze voor jou indien je lichaam voldoende soepel is. Je moet er wel mee rekening houden dat deze aero racefietsen vaak zo zijn opgebouwd dat ze minder de schokken van de oneffenheden in het wegdek zullen opvangen. Bij deze fietsen draait het om snelheid en de frames zijn dan ook zo stijf dat er maar weinig schokabsorptie mogelijk is van het kader. Verder zijn de frames ook zo opgebouwd qua geometrie dat ze minder goed schokken kunnen opvangen. Elke putje in de weg zal je dan ook iets harder voelen tijdens het fietsen. De geometrie van de endurance racefietsen zorgt vaak voor een betere schokabsorptie. Als je graag over de kasseien gaat dokkeren, dan is dergelijke endurance fiets de betere optie.

Mountainbike

Ook bij de mountainbike- fietsen heb je verschillende keuzes naargelang wat je graag met je mountainbike wil doen. Wil je, je mountainbike vooral gebruiken om vlak door veldwegen te crossen, dan is een hardtail een goede keuze. Ga je liever naar de Ardennen of de bergen en durf je wel wat stevige en technische afdalingen nemen? Dan ga je beter voor een full suspesion-model (ook wel ‘fully’ genoemd). Het grote verschil tussen beide zit hem in de vering. Een fully is voorzien van zowel voor- als achtervering. Een hardtail is meestal wel voorzien van een geveerde voorvork, maar heeft geen achtervering.

mountainbike
Hier zie je een mountainbike, kenmerkend voor een mountainbike zijn de brede banden en het rechte stuur.

Als ik het juiste type fiets heb gekozen, wat is dan mijn juiste framemaat?

Vroeger werd de juiste framemaat vaak bepaald met de klassieke ‘stok-tussen-de-benen’ methode. Hierbij werd je binnenbeenlengte gemeten en op basis daarvan werd er dan het advies gegeven over de juiste framemaat. Deze methode is evenwel niet correct want de meting van je binnenbeenlengte geeft enkel een inschatting van de hoogte van je zadel. Deze meting geeft helemaal geen informatie van hoe ver de afstand tussen het zadel en stuur moet zijn en hoe laag het stuur kan staan. Bijgevolg kan je hiermee dus ook geen correcte info geven over de juiste framemaat. Want een juiste framemaat is meer dan enkel de juiste zadelhoogte. De lengte van het frame moet voor jou ook in orde zijn omdat dit in combinatie met de lengte van de stuurpen gaat bepalen hoe ver het stuur zal staan tov. het zadel. De hoogte van het frame vooraan (het balhoofd) is ook belangrijk want dit heeft een rechtstreekse invloed op de hoogte van het stuur tov. het zadel. Om de juiste positie van je zadel en stuur te bepalen en bijgevolg ook je correcte framemaat heb je dus meer informatie nodig van je lichaam dan enkel je binnenbeenlengte. Er is een uitgebreide screening nodig van je lichaam om een juiste inschatting te maken van de mogelijkheden van je lichaam. Heb je eerder soepele spieren, of zijn er bijvoorbeeld gewrichten eerder stijf. Dit zal een rechtstreekse invloed hebben op de juiste afstelling van je fiets.

Nog niet zolang geleden sprak men vaak over bv. een maat 52 of maat 54 van fiets. Bij de meeste frames komt dit overeen met de afstand tussen het center van je bottom bracket (= trapas) en de bovenzijde van de zitbuis van je frame. Maar dit zegt dus enkel maar iets over hoe hoog je zadel kan staan en geeft geen info over hoe lang het frame is of het laag het frame vooraan is. Deze maten zeggen ook niet veel meer aangezien deze sterk kunnen verschillen van merk tot merk en ook tussen verschillende types van fietsen. Sommige merken werken ook niet meer met deze aanduidingen maar gebruiken de maten XS, S, M, L en XL.

Om je juiste framemaat te bepalen is het aangewezen om hulp te vragen bij een professionele bikefitter. Deze kan een gedetailleerde evaluatie maken van de mogelijkheden van je lichaam en met deze gegevens op een fitbike jouw ideale positie bepalen. Met de juiste positie van je zadel en stuur kan dan berekend worden welke framemaat het meest aangewezen is voor jou.

Wil je graag een bikefit laten uitvoeren? Vergeet dan niet dat je als A Bloc – member heb je 10% korting bij onze expertise centra Wolf Performance en 15% bij 360 sports.